Henkilökunta ja laadunvalvonta

Yrittäjä Janne Kuosmanen. Koulutukseltaan sosiaalikasvattaja ja Pihamäen kasvatusjohtaja. Jannen lähes koko työura on tapahtunut lastensuojelun alalla sijaishuollossa. Ennen oman yrityksen perustamista työkokemusta on kertynyt Etelä-Karjalasta ja Länsi-Suomesta yksityisistä sijaishuoltoyksiköistä. Jannen mielenkiinnon kohteita ja harrastuksia Pihamäen ympäristössä ovat ravihevosten valmentaminen ja toto-pelaaminen, sekä työhevoskulttuurin vaaliminen, treenaaminen ja retkeily. Joskus Romon vaarat ovat liian pieniä ja pään tuuletusta hän tekee laskettelusuksilla vapaalaskua harrastaen vuorilla ympäri maailman.

Yrittäjä Paula Sorasalmi. Sosionomi, kasvatustieteen opinnot yliopistossa. Paulan keskeisin kiinnostuksen kohde on hevoset. Vuosikymmeniä kestänyt harrastuneisuus ja kouluttautuminen hevosten kanssa on tehnyt hänestä Pihamäen hevostoiminnasta vastaavan henkilön. Paulan järjestämänä hoituvat lähes mitkä tahansa tallissa tapahtuvat toiminnot ja aktiviteetit. Monipuolisuus ja muutoskykyisyys ovat kuvaavia sanoja Paulan toiminnasta ja asenteesta.

Toni Tarvainen. Ohjaaja, koulutukseltaan lähihoitaja. Tonin työhistoria on ennen Pihamäkeen tuloa tehty päiväkotimaailmassa. Pihamäkeen saavuttua Tonin vahvuudet luovissa menetelmissä otettiin käyttöön, ja hän vastaa Pihamäen graffititoiminnan menetelmäohjauksesta. Tonilla on vuosikymmenten harrastuneisuus graffitin ja kuvataiteen parissa. Tonin luovuus ei pääty vain kuvataiteisiin, vaan lisäksi hän toimii aktiivisesti Pihamäen bändihuoneen käyttäjänä yhdessä lasten kanssa, nauttii lumilautailusta sekä vapaa-ajalla harrastaa omien koiriensa kanssa valjakkoajoa.

Salla Kettunen. Ohjaaja, koulutukseltaan nuoriso- ja yhteisöohjaaja, metsämielivetäjä. Sallalla on taustallaan myös metsäalan opintoja sekä erä- ja luonto-oppaan ammattiin valmistava koulutus. Luontoa kunnioittavat arvot ja ihmisläheisyys on hyvin nähtävissä hänen toiminnassaan. Salla harrastaa luontoretkeilyä, metsästystä ja koiria, sekä moottoripyöräilyä. Intohimona lisäksi leivonta ja ruoanlaitto, erityisesti luonnonantimista. Salla toimii Pihamäen luonto- ja erätoiminnan menetelmävastaavana.

Hannele Oinonen. Ohjaaja, koulutukseltaan sosionomi. Hannele on rauhallinen ja täsmällinen arjen sankari, joka hoitaa pyörittää arkea vankalla kokemuksella. Hannele on tehnyt työuraa Etelä-Suomessa lastensuojelun parissa useita vuosia ennen paluumuuttamista Pohjois-Karjalaan.

Tiia Räsänen. Ohjaaja, koulutukseltaan sosionomi. Tiian mielenkiinnon kohteita ovat luontoon ja liikkumiseen liittyvät asiat sekä kädentaidot.

Venla Mutanen. Ohjaaja, koulutukseltaan sosionomi. Venlan aiempiin koulutuksiin kuuluu mm. valokuvauksen media-assistentti ja lähihoitaja. Lisäksi taide- ja yhdistystoiminta monipuolisesti ovat osa hänen persoonaansa ja hän toimii myös tapahtumatuottajana. Venlan vahvuuksia on kirjoittaminen, musiikki ja hevosten kanssa touhuaminen. Venla vastaa Pihamäessä sosiaaliohjauksen palveluista.
 

Iida Kämäräinen. Ohjaaja, sosionomiopiskelija.

Tiina Mahonen. Ohjaaja.

Laadunvalvonta

Pihamäessä on oma laatukäsikirja turvaamassa toimintojen laadukkuutta, läpinäkyvyyttä ja omavalvontaa. Green Care LuontoHoiva -laatumerkki on saatu joulukuussa 2020. Laatutyön etuna on työyhteisön ammatillisuuden syventyminen ja toimintatapojen, ympäristön ja asioiden kriittinen arvioiminen sekä jatkuvan kehittämisen periaatteisiin liittyvä asenne. Olemme ylpeitä siitä, että laatukäsikirja on ollut meillä toiminnassa jo vuosikausia ja koemme sen tärkeäksi osaksi työmme kehittämistä.

Aktiivista tekemistä lähellä luotoa

Pihamäki sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Romolla Kontiolahdella. Pihamäen lapset ja nuoret pääsevät osaksi maatilaympäristön touhukasta puuhastelua, jossa arjen rutiinit ja vuodenaikojen vaihtelun tuoma tekeminen rytmittävät elämistä.

Pihamäen tilalla on monenlaisia kotielämiä aina hevosista koiriin ja kissoihin ja nuoret pääsevät mukaan näiden hoitamiseen ja voivat harrastaa aktiivisesti eläinten kanssa yhdessä.

Rauhoittavan luonnon ympäröimänä Pihamäessä voi viettää aktiivista arkea, jossa on jokaiselle omanlaistaan tekemistä. Tämä auttaa nuoria paitsi opettelemaan itsenäisyyteen tähtääviä toiminnallisia taitoja, myös tukee nuoren itsetuntoa, sitoutumista, vastuunkantoa ja minäkuvan kehittymistä.